Sklepy internetowe i inni usługodawcy często oferują profity w postaci rabatów, darmowych e-booków czy kart lojalnościowych, aby zachęcić konsumentów do pozostawienia swojego adresu e-mail lub numeru telefonu. Klienci nierzadko korzystają z tych ofert, udzielając zgód marketingowych. Szybko jednak okazuje się, że skrzynka mailowa pęka w szwach od newsletterów sprzedażowych, a numer telefonu jest okupowany przez telemarketerów dzwoniących z ofertą. Pojawia się więc pytanie, jak wycofać zgody marketingowe. Odpowiedź na nie znajdziesz w poniższym artykule.
Co to są zgody marketingowe?
Zanim odpowiemy na pytanie, jak wycofać zgody marketingowe, wyjaśnimy, czym one są. Zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych – tak oficjalnie nazywane są zgody marketingowe – udzielane są przez osoby zostawiające swoje dane po to, by właściciel strony internetowej mógł zgodnie z prawem wysyłać do takiej osoby treści marketingowe. Najpopularniejszą formą są newslettery wysyłane za pośrednictwem poczty elektronicznej, jednak zgody marketingowe mogą dotyczyć również kontaktu telefonicznego czy wysyłania ofert handlowych za pośrednictwem tradycyjnej poczty.
Jak administrator danych osobowych może legalnie uzyskać zgody marketingowe?
Udzielenie zgód marketingowych musi być dobrowolne. Nie może być warunkiem, bez spełnienia którego złożenie zamówienia w sklepie internetowym okaże się niemożliwe. Niezgodna z prawem jest sytuacja, w której administrator danych osobowych w regulaminie sklepu zaznacza, że złożenie zamówienia jest równoznaczne z udzieleniem zgód.
Administrator danych osobowych powinien wyraźnie zaznaczyć, w jaki sposób będą wykorzystywane zgody oraz do jakich celów. Przykładowo, jeśli została udzielona zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych drogą elektroniczną, administrator może jedynie wysyłać maile, nie może kontaktować się w celu przedstawienia oferty telefonicznie lub w inny sposób. Jeśli informacje o danych osobowych administrator zamierza udostępniać podmiotom trzecim, również musi uzyskać na to osobną zgodę konsumenta.
Niedopuszczalna jest sytuacja, w której okienko z udzieleniem zgód marketingowych jest automatycznie zaznaczone w formularzu lub jest powiązane z akceptacją regulaminu.
Przepisy w zakresie zgód marketingowych regulowane są przez RODO, a za ich naruszenie grożą kary finansowe. Jeśli więc administrator strony internetowej chce mieć pewność, że ochrona danych osobowych w jego witrynie prowadzona jest zgodnie z prawem, może zwrócić się z prośbą o audyt do prawnika specjalizującego się w tym temacie lub zlecić mu wdrożenie właściwych rozwiązań.
Wycofanie zgód marketingowych – jak to zrobić?
Konsument może wycofać swoje zgody marketingowe bez podania przyczyny w dowolnym momencie. Również w kwestii sposobu powiadomienia o wycofaniu zgód ma dużą dowolność: może wysłać wiadomość e-mail, złożyć oświadczenie telefonicznie lub wysłać list tradycyjną pocztą.
Wycofanie zgód marketingowych powinno być tak samo proste, jak ich udzielenie. Coraz więcej podmiotów ułatwia konsumentom ten proces, np. umieszczając w stopce newsletterów specjalną klauzulę, która pozwala na cofnięcie zgód za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
Świadomy konsument to taki, który zna swoje prawa. Jednym z praw konsumenckich jest wycofanie zgód marketingowych w dowolnym momencie. Na szczęście można to zrobić w prosty sposób, coraz więcej firm rozumie, że ułatwienie tego zadania konsumentom wzbudza zaufanie do danej marki.